Saturday, November 3, 2018

Google Drawing

Google Drawing adalah perisian peringkaran berasaskan web yang dibangunkan oleh Google. Ia membolehkan pengguna untuk bekerjasama dalam masa nyata untuk membuat carta aliran, carta organisasi, laman web wireframe, peta minda, peta konsep, dan jenis rajah lain. Google Drawing juga boleh didapati sebagai aplikasi Chrome yang berfungsi di luar talian, tersedia dari Kedai Web Chrome.

Google Drawing membolehkan ramai pengguna untuk membuka dan mengedit lukisan secara serentak dalam masa nyata. Ia mengandungi sebahagian daripada ciri-ciri dalam Slaid Google tetapi dengan templat yang berbeza. Pengguna boleh memasukkan imej dari simpanan sendiri atau dari Web, serta bentuk, anak panah, scribbles dan teks. Google Drawing telah menetapkan simbol carta alir dan bentuk lain yang boleh diseret dan digugurkan. Pengguna boleh memindahkan, mengubah saiz dan memutarkan objek, dan menggunakan penyambung garis dan garis lurus. Ia juga membolehkan penyuntingan imej, termasuk penanaman, memohon topeng dan menambah sempadan. Ciri-ciri lain termasuk membentangkan lukisan dengan tepat dengan panduan penjajaran, mengetuk ke grid, dan pengedaran automatik. Lukisan boleh dimasukkan ke dalam dokumen, hamparan atau persembahan Google yang lain. Mereka juga boleh diterbitkan dalam talian sebagai imej atau dimuat turun dalam format standard seperti JPEG, SVG, PNG, atau PDF.

Di bawah ini merupakan hasil lukisan saya yang pertama menggunakan Google Drawing.


Melukis dengan menggunakan Google Drawing sangat mudah dan menyeronokkan. Perisian ini menyediakan perkara-perkara asas untuk melukis tanpa perlu menggunakan alat yang rumit. dengan menggunakan idea kreatif, pelbagai lukisan mnarik dapat dihasilkan. Kanak-kanak juga boleh menggunakan perisian ini untuk mengekspresi kreativiti dalam diri mereka.

Dalam konteks pengajaran, guru boleh meminta murid menggunakan perisian ini untuk menghasilkan sebuah poster berinformasi. Ini adalah cara yang lebih moden dibandingkan dengan melukis dan mewarna di atas kertas. Pelajar juga akan lebih seronok dan pelbagai idea menarik dapat dizahirkan dengan menggunakan cara ini.

Ini adalah contoh poster berinformasi yang telah saya hasilkan.


No comments:

Post a Comment