Wednesday, January 9, 2019

QR Code

Kod QR (singkatan dari Kod Tindak balas Pantas) adalah tanda dagangan untuk jenis kod bar matriks (atau kod bar dua dimensi) yang pertama kali dirancang pada tahun 1994 untuk industri automotif di Jepun. Kod bar ialah label optik boleh dibaca mesin yang mengandungi maklumat mengenai item yang dilampirkan. Biasanya ia mengalihkan anda ke laman web atau aplikasi. Kod QR menggunakan empat mod pengekodan piawai (angka, abjad angka, bait / binari, dan kanji) untuk menyimpan data dengan cekap.

Kod QR menjadi popular di luar industri automotif kerana kebolehbacaan cepat dan kapasiti storan yang lebih besar berbanding barcode UPC piawai. Aplikasi termasuk pengesanan produk, pengenalan item, pengesanan masa, pengurusan dokumen, dan pemasaran umum.

Kod QR terdiri daripada kotak hitam yang disusun dalam grid persegi pada latar putih, yang boleh dibaca oleh peranti pengimejan seperti kamera, dan diproses menggunakan pembetulan ralat Reed-Solomon sehingga imej dapat diterjemahkan dengan tepat. Data yang diperlukan kemudian diekstrak daripada corak yang terdapat di kedua-dua komponen mendatar dan menegak imej.

Terdapat pelbagai laman percuma yang menawarkan pembuatan kod QR ini. Hanya dengan memasukkan pautan, kod QR akan terhasil. Saya menggunakan kod QR ini untuk menunjukkan bagaimana cara-cara untuk menganyam kelarai dengan memasukkan pautan video yang telah saya muat naik di Youtube.

Kelarai adalah corak yang terdapat pada anyaman atau tenunan yang dibuat secara tradisional. Dibawah ini adalah kod QR yang boleh di imbas dan akan membawa anda ke video anyaman. Dengan hanya menggunakan kamera pada telefon pintar, kod QR ini boleh digunakan. Pengguna iOS boleh mengimbas kod ini dengan menggunakan kamera sahaja tetapi pengguna Andriod perlu memuat turun QR Scanner terlebih dahulu.

Kelarai Kisar Mengiri

Kelarai Madu Manis

Kelarai Empat Sebilik

Kelarai Gelung Paku

Kelarai Bunga Api

Kelarai Sirap Mawang

Kelarai Sisik Ikan

Kelarai Titik Hujan

No comments:

Post a Comment